петък, 31 март 2017 г.

Фоторазходка: Забележителности в миниатюри


Има два начина да разгледаш големите световни забележителности. Единият, разбира се, е да отидеш там. Другият - значително по-евтин и непретенциозен - е да посетиш някои от десетките паркове, където са представени умалени макети на съответните сгради, най-често в мащаб 1:25. Досега съм била в два такива парка - Миниатюрк в Истанбул, който представя големите забележителности на Турция, и Минимундус в Австрия - посветен на известните сгради в света.

Миниатюрк в Истанбул беше първият ми подобен парк и трябва да си призная, че ме впечатли далеч повече. Може би това се дължи и донякъде на факта, че голяма част от представените сгради и природни забележителности ми бяха непознати и имат подчертано ориенталска екзотика.

Миниатюрк се намира на североизсточния бряг на Златния рог и е отворен за посетители през 2003 година. В него могат да се разгледат 122 модела, а площта му от 15 000 кв. м. го прави един от най-големите подобни паркове в света. Освен реални забележителности, съществуващи в днешна Турция, там могат да се видят и интерпретации на известни исторически постройки. Край всеки експонат има освен табелка, също така и възможност за включване на аудио разказ. Подробната обиколка на мястото би отнела няколко часа, дори цял ден, ако човек иска да се задълбочи във фактологическата информация. Трябва да си призная, че запомних имената и историята на сравнително малка част от обектите. Може би вие ще разпознаете някои от тях. Ето част от интересните модели в парка:



Минимундус се намира в град Клагенфурт в Австрия и го посетих привечер по време на екскурзията ми до италианските езера, за които все се каня, но още не съм писала. Този парк е значително по-стар - създаден е през 1958 година и до днес е посетен от над 15 милиона души. В него могат да се видят около 150 модела на известни сгради от цял свят. Повечето са изключително известни и емблематични за страните си, така че вероятно ще ги разпознаете от обща култура. Мястото ме впечатли далеч по-малко от Миниатюрк, но пък къде другаде ще имаш възможност да се снимаш до операта в Сидни, Айфеловата кула, Тадж Махал и Статуята на свободата в рамките на половин час?


Няма коментари:

Публикуване на коментар